Statsbudsjettet 2025: overordnet kommentar

Støre-regjeringen ved finansminister Trygve Slagsvold Vedum la frem forslag til nytt statsbudsjett for 2025 på Stortinget. SIOPS er fornøyd med at regjerningen vektlegger den budsjettpolitiske gjennomføringen av ny veteranplan, men ønsker at tiltakene i større grad dekkes inn gjennom øremerkede midler og savner flere enkelttiltak. Et skritt i riktig i retning, men veteranprofilen kan ytterliggere styrkes.

Forslag til nytt statsbudsjett for 2025 ble lagt frem for stortingsrepresentantene i dag ved finansministerens redegjørelse, «finanstalen». Statsbudsjettet, eller regjeringens proposisjon 1 til Stortinget, er et overslag over statens inntekter og utgifter for kommende år. Etter at budsjettforslaget er lanser starter en hektisk politisk periode på Stortinget, blant annet med komitehøringer, før endelig beslutning i desember. SIOPS vil følge prosessen tett.

SIOPS vil sende høringsinnspill til fagbudsjettene for Forsvarsdepartementet (FD) og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Utover høsten vil SIOPS delta på skriftlige komitehøringer på Stortinget, og i den åpne, muntlige høringen i utenriks- og forsvarskomiteen 21. oktober.

Endelige høringsinnspill til helse- og omsorgskomiteen og utenriks- og forsvarskomiteen, med muntlig høringsinnlegg, legges senere ut i sin helhet.

Implementering av tiltaksplanen for veteranene

Forslaget til statsbudsjett for 2025 og revidert nasjonalbudsjett for 2024 er de første budsjettpolitiske dokumentene fra regjeringen som omhandler inndekningen og gjennomføringen av tiltakene fra ny nasjonal tiltaksplan for veteranene (2024-2029), som ble lanser i mars i år.

SIOPS har over tid påpekt viktigheten av at tiltaksplanen tydelig dekkes inn i statsbudsjettene, og i reviderte nasjonalbudsjett. Tiltakene må forplikte konkret for sittende og kommende regjeringer, også i budsjettpolitikken.

Av tiltaksplanens 7 inkluderte departement, er det bare i budsjettforslagene til Forsvarsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet at veteranplanen nevnes. Dette signaliserer både politisk og senere budsjettpolitisk forpliktelse fra regjeringen. SIOPS savner også øremerkede midler til kommunalt veteranarbeid i fagbudsjettet til Kommunal- og distriktsdepartementet.

Regjeringen legger opp til en samlet pott på 15,5 millioner kroner i forslaget til nytt forsvarsbudsjett, til gjennomføringen av samtlige plantiltak fra og med 2025. Dette vil utgjøre en del av Forsvarets driftsramme, da det store flertall av plantiltakene gjennomføres av Forsvarsetaten selv.

Vi er positive til at Støre-regjeringen setter av midler for å følge opp arbeidet for ivaretakelse og anerkjennelse av veteranene i kommende år, blant annet tiltak som økt kapasitet på veteransenteret Bæreia, forskning på kvinnelige veteraners helse og økte rammetilskudd til frivillige veteranorganisasjoner og prosjekter.

Andre deler av budsjettforslaget som SIOPS stiller seg positive til er et økt tilskudd til karrieresenteret i Troms, som flere veteraner benytter seg av, økonomisk rådgivning og lenger tid for saksfremleggelse i Klagenemnda for veteranene, samt innføringen av en digital kompetanseressurs om veteraner og internasjonale operasjoner/innsats.

SIOPS er kritiske til at Forsvarsdepartementet og Forsvaret dominerer veteranforskningen, og ber Stortinget om at et større sivilt aktørinnslag prioriteres, også i tilskuddsforvaltning.

Likevel er det flere tiltak fra veteranplanen med tidsavsatt gjennomføring i 2025, som ikke redegjort for i budsjettforslaget til Forsvarsdepartementet. Slik som: tiltak 2 (iverksette en løsning for digitalt samtykke fra veteranene), tiltak 6 (innføring av program for stressmestring), tiltak 14 (innføring av nye militære dekorasjoner), tiltak 11 (sikkerhetsklarering og helseprofil), og tiltak 21 (vurderingssamtaler og henvisning av veteraner fra Forsvarets sanitet til sivilt helsevesen). Hvilke av disse tiltakene dekkes innenfor gjeldende budsjettramme på 10 millioner?

SIOPS er kritiske til at mange av tiltakene dekkes innenfor gjeldende rammer, og ikke øremerkes spesifikt i budsjettforslaget. Vi er spørrende til hvilke prosjekt og arrangement som må kuttes da nevnte 10 millioner rettet mot veteranspesifikke tiltak som i dag forvaltes av Forsvarets veterantjeneste (FVT), nå skal dekkes inn til oppfølging og implementering av tiltaksplanen? Dette vil redusere det økonomiske handlingsrommet til FVT det kommende år.

Tilskudd til frivillige organisasjoner og prosjekter

SIOPS er positive til en økning på over 8 prosent i overføringene til de frivillige veteranorganisasjonene og prosjektene i Norge, økt med 2 millioner fra en samlet post på 24, 2 millioner i 2023. Dette vil i større grad gjøre veteranorganisasjonene i stand til å videreutvikle et samlet kunnskapsmiljø om situasjonen for norske utenlandsveteraner, og fortsette å avhjelpe enkeltveteraner og deres nærstående i behandlings- eller saksforløp. En sterk og velutviklet ideell sektor innen veteranfeltet, er absolutt i interesse for våre offentlige myndigheter.

Samtidig er det viktig å ta høyde for konsumprisindeksreguleringen (KPI) i en økning. Det er uklart om det er ment at økningen på 2 millioner tar høyde for dette. Dersom det skal øke i henhold til KPI, og i tillegg inkludere flere, bør beløpet økes ytterligere.

SIOPS støtter også Frivillighet Norge som påpeker at regjeringen i realiteten ikke legger opp til full momskompensasjon for frivillige organisasjoner, når det settes av 2, 65 milliarder kroner i sitt forslag til statsbudsjettet, ettersom det er mindre enn søknadsbeløpet for 2024. Med økt aktvitet i frivillig sektor, i tillegg til en generell pris- og lønnsvekst, bidrar dette samlet at utgiftene i sektoren øker. Det vil være behov fot at bevilgningen øker.

For å realisere full kompensasjon, ber SIOPS at regjeringen legger opp til full momskompensasjon for frivillige organisasjoner, og en avsetting av minst 2, 78 milliarder kroner.