Moelven Industrier ASA: Fortsatt sterk internasjonal etterspørsel

Den sterke internasjonale etterspørselen etter trevarer fortsetter å gi omsetningsvekst for treindustrien. – Det globale markedet får ikke nok av trevarer om dagen, og dette fortsetter å prege etterspørselen. Samtidig ser vi en mer normal sesongutvikling i hjemmemarkedet, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

I oktober lanserte Moelven-konsernet sin nye merkevare.

Moelven omsatte for NOK 3950,5 millioner i tredje kvartal 2021. Det er en økning på NOK 1283,3 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet ble på NOK 1142,5 millioner, mot NOK 163,4 millioner i tilsvarende periode i fjor.

Det er Moelvens sterkeste kvartalsresultat noensinne. Etter årets ni første måneder har Moelven et driftsresultat på NOK 2255,5 millioner og en brutto driftsmargin på 22,5 %.

– Den kraftige konjunkturutviklingen for trevarer vi har sett det siste året fortsetter, men det er usikkert hvor lenge den sterke etterspørselen vil vedvare. Det er i gode tider vi må videreutvikle oss, slik at vi er klare når den nye hverdagen kommer, sier Kristiansen.

Trevare-boom

Det amerikanske markedet har fremdeles stort behov for trevarer. Amerikanerne fortsetter å hente varer fra Europa, som også har en kraftig etterspørsel etter de samme varene. Det gjør at prisutviklingen har vært sterk så å si gjennom hele kvartalet.

I byggevarehandelen i de skandinaviske markedene har det vært litt roligere aktivitet, noe som er i tråd med forventningene. Innen virksomhetene som driver med limtre, byggmodul og systeminnreding er det en stabil markedssituasjon.

– Samlet sett skaper dette marginer som Moelven ikke har vært bortskjemt med, noe som gir et unikt mulighetsrom til å modernisere og videreutvikle våre industrier. Dette gjør at bransjen kan komme i kapp med morgendagens behov for klimasmarte løsninger. Vi vet ikke hvor lenge denne boomen vil vedvare, men vi er helt sikre på at fornybare byggematerialer ikke vil bli mindre etterspurt i årene framover, sier Kristiansen.

Ny merkevare

I oktober lanserte Moelven-konsernet sin nye merkevare. Bak lanseringen ligger det tre år med innsikt, analyser og prosjektarbeid.

– I løpet av årene som har gått siden forrige visuelle endring, har Moelven utviklet og spisset virksomheten enda tydeligere inn mot trebasert industri og klimasmarte løsninger. Vi er opptatt av at identiteten vår skal kle det vi gjør i dag og hvor vi vil være i framtiden. Derfor var det nå på tide med en oppussingsjobb, sier Kristiansen.

Samme måned ble det også kjent at Moelven-konsernet solgte 100 prosent av aksjene i Moelven Modus AB til det svenske investeringsselskapet Mimir Capital AB. Det betyr at kontor- og systeminnredningsselskapet skifter eiere, og kommer til å fortsette virksomheten under et nytt navn.

Les kvartalsrapporten for Q3 2021 her (PDF).