Made in China – kan vi klare oss uten Kina?

Kina er suverent størst på grønn teknologi og har mest fart i det grønne skiftet. Men teknologien vi trenger til det grønne skiftet er også forbundet med stor fare for brudd på menneskerettigheter. Må vi velge klimasaken foran menneskerettigheter?

På Arendalsuka arrangerte Etisk handel Norge seminaret Made in China – kan vi klare oss uten Kina? Både egne medlemmer som Flokk, Wilfa og NHO Service og handel, og statssekretær Andreas Kravik fra UD, Kina-forsker Hans-Jørgen Gåsemyr fra NUPI, samt Rederiforbundet deltok i debatten.

Trenger klare kjøreregler

Ifølge Gåsemyr har Norge en sterk nok økonomi til at vi kanskje kan klare oss uten Kina ved å handle varer fra andre land. Men dette er neppe særlig realistisk eller ønskelig. Det er viktig å ha god oversikt over vår tilknytning til Kina, både nasjonalt og på virksomhetsnivå og ha klare kjøreregler og standarder for hvordan vi samhandler. Her vil både åpenhetsloven og bærekraftsrapporteringer være en nøkkel til å avdekke risikoer og sette en standard for samarbeidet. Vi må adressere både etiske utfordringer og risikoer.

Balansert sameksistens

Statssekretær Andreas Kravik (Ap) vektla at det er ikke mulig eller hensiktsmessig å frikoble Norge fra Kina. Norge ser på Kina både som en rival og en partner og vi må balansere disse hensynene godt.

– Vi må stå fast ved våre verdier og vårt syn på menneskerettigheter. Vi skal ivareta norske interesser, både på profitt og for å bevare de globale institusjonene, sa statssekretær Kravik.

Norge søker å redusere sin avhengighet av Kina i visse sektorer. Dette er ikke nødvendigvis en fullstendig avkobling fra Kina, men heller en målrettet innsats for å sikre at Norges økonomi og sikkerhet ikke blir for sårbare for endringer i forholdet til Kina.

Statssekretær Andreas Kravik (Ap) mener Norge er tjent med et balansert og forutsigbart forhold til Kina.

Regjeringen motsier seg selv

Daglig leder i Etisk handel Norge Heidi Furustøl sa at den grunnleggende menneskerettigheten  retten til å organisere seg har fått enda trangere kår i Kina de siste årene. I Kina er det ulovlig å organisere seg i andre fagforeninger enn den ene statlige All-China Federation of Trade Unions (ACTFU). Det rapporteres også om økt statlig kinesisk tvangsarbeid av uighurer og andre minoriteter særlig i høyrisikobransjer som i tekstil, elektronikk og solcellepaneler.


– Den norske regjering snakker imot seg selv når den på den ene side forfekter kinesernes menneskerettigheter samtidig som alle norske statlige nybygg skal ha solcellepanel på sine tak. Det vil forsterke etterspørselen etter kinesiske solcellepaneler fra en industri hvor vi vet at det er stor risiko for statlig tvangsarbeid, sa Furustøl.  

Den norske regjering snakker imot seg selv når den på den ene side forfekter kinesernes menneskerettigheter samtidig som alle norske statlige nybygg skal ha solcellepanel på sine tak, sa daglig leder i Etisk handel Norge, Heidi Furustøl i debatten.

Kjenn dine leverandører

Ettersom det ikke er organisasjonsfrihet i Kina, er det desto viktigere at bedrifter har et godt forhold til både bedriftsledere og arbeidere på fabrikken de handler fra. Våre medlemmer Wilfa og Flokk deltok i debatten og fortalte hvordan de samarbeidet med sine handelspartnere i Kina.

CEO i Wilfa Morten Hoff fortalte at de tre ganger var kommet på inspeksjon til en og samme fabrikk de fikk vite var stengt for dagene hvor arbeiderne hadde gått hjem.

– Vi mistenkte at det kunne være barnearbeid involvert og avsluttet forholdet til denne leverandøren.

Det er en stor fordel med egen tilstedeværelse i Kina, enten med eget kontor som Wilfa har eller egen produksjon som Flokk har. Det skaper tettere samarbeid, tillit og bedre oversikt. Mitt Inntrykk av kinesiske fabrikker er bra – de er profesjonelle og tar vare på ansatte, sa Morten Hoff.  

– For de mindre selskapene som har produksjon i Kina er det sentralt med bransjesamarbeid for å få økt påvirkning. Det nytter å gå foran og kreve etterfølgelse av arbeidstakerrettigheter. Bruk posisjonen til å få med flere kunder til å stille samme krav, sa Morten Hoff.

– I handelen med fabrikker i Kina er vi små og en av mange. Vi er derfor også avhengig av politikere som kan bidra med et trykk slik at de kan gjennomføre endringene, sa Hoff.


– I handelen med fabrikker i Kina er vi små og en av mange. Vi er derfor også avhengig av politikere som kan bidra med et trykk slik at de kan gjennomføre endringene, sa Morten Hoff i Wilfa.

Pengene rår

Senior visepresident i Flokk, Christian Lodgaard ga følgende tips:

– Ved egen produksjon, ansett gjerne lokale personer, overhold de lokale reglene og ha kontakt med lokale myndigheter. Kinesiske arbeidere er glad i å tjene penger, noe som kan føre til at de påtar seg mer overtid enn de bør. Dette er kanskje en av de største utfordringene vi møter i arbeidslivet. Pengene rår. En kineser bryr seg lite om miljø og grønn omstilling, om det ikke er lønnsomt. Her må vi stille krav, sa Lodgaard.

Jonas Holmqvist fra Etisk handel Norge i samtale med våre medlemmer Morten Hoff fra Wilfa, Anne-Ceclie Kaltenborn fra NHO Service og handel og Christian Lodgaard fra Flokk.

Kina best på pris, kvalitet og kompetanse

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn sa at de mange medlemmene i NHO som handler med Kina gjør det fordi de er best på fart, pris, kvalitet og kompetanse. Til nå har kull dominert i produksjonen av varer, men tall i juli viser at sol- og vindkraft er i kraftig vekst, noe som er nok en grunn til å fortsette handelen med Kina.  

Norsk skipsflåte avhengig av Kina

Uten Kina vil heller ikke Norge forbli noen sjøfartsnasjon. De fleste norske båter bygges på kinesiske verft.

– Vi er helt avhengig av Kina. Det er Kina vi får svar fra når vi spør hvem som kan og vil bygge båtene våre, sa rådgiver i sikkerhets- og beredskapsavdelingen i Rederiforbundet, Line Falkenberg Ollestad.

– Vi skal fornye hele flåten vår og klargjøre den til det grønne skiftet. Da må Kina hjelpe oss. Vi har gode erfaringer med å bygge våre skip i Kina, samtidig som vi har tett dialog og godt samarbeid med norsk utenrikstjeneste når det gjelder geo-politiske spørsmål, sier hun.

– Rederiforbundet har et eget geopolitisk team som følger nøye med på utviklingen i verdens urolige farvann.

7 av verdens 10 største havner befinner seg i Kina. 80-90 % av verdenshandelen foregår til sjøs. Om det skulle oppstå alvorlig konflikter mellom Kina og Taiwan og eventuelt USA i Øst-Kinahavet vil store deler av verdenshandelen risikere å kollapse.

Statsekretær Andreas Kravik i samtale med Kina-forsker Hans-Jørgen Gåsemyr, Rederiforbundets Line Falkenberg Ollestad og Heidi Furustøl.

Kina-forsker kritisk til norsk teknologioverføring

Kinaforsker Øystein Tunsjø som ikke var med i debatten på Arendalsuka, men kom nylig ut med boka «Kampen om verdensmakten» er kritisk til at norske skip bygges på verft hvor også kinesiske krigsskip bygges.  

«Ved å bygge norske skip i Kina har Norge hjulpet Kina til å få en verdensledende posisjon, og teknologioverføring gjennom avanserte radarer, styremaskineri og mer stillegående propeller», skriver han og legger til at det er oppsiktsvekkende hvordan norske selskaper er med på å tilrettelegge for oppbygging av Kinas marine og annen teknologiutvikling, som i neste omgang kan brukes til å undergrave og angripe Norges viktigste allierte.


Fakta om Kina:

  • Made in China 2025: En strategi som har som mål at Kina skal bli vedens mest innovative industrinasjon på områder som infrastruktur, elektriske biler, elektronikk, informasjonsteknologi, robotisering, KI mm, drevet frem av statlig kapital og subsidiering. Viktig mål å bli selvforsynt og gjøre seg mindre avhengig av USA, EU og Japan.
  • Mer enn 120 land har Kina som sin viktigste handelspartner
  • Solceller og vindkraft utgjør kun 6-7% av energimiksen. Kull nesten 60%. Det er langt igjen til det grønne skiftet, også i Kina. Likevel har Kina større fart i det grønne skiftet enn resten av verden til sammen.
  • Kina og USA står for 45% av verdens CO-2-utslipp
  • Kina har gått fra 1 prosent av verdens BNP for 30 år siden til 17 prosent i 2023.
  • Kinas forsvarsbudsjett like stort som Japan, India, Russland, Tyskland og Storbritania – til sammen.

Kilde: Øystein Tunsjø: Kampen om verdensmakten, USA og Kina i det 21. århundre. (2024).