Med Kraftriket-appen får strømkundene full oversikt over forbruket sitt: – Det vil gagne totalt energibruk, men også individuelt for hver og en av oss.
Kraftriket-appen forteller deg blant annet når det lønner seg å lade elbilen og hvor mye strøm du bruker til enhver tid. – Det er jo litt rart å si at vi vil hjelpe kunden med å redusere strømforbruket, når vi selger strøm, sier May Britt Andersen med et smil. – Men det er jo det vi vil! Vi ønsker å gi kundene muligheten til å være bevisste på forbruket. Både for egen økonomi, men også fordi det er viktig for jordkloden vår at vi alle reduserer litt.
Fra lav til høy interesse
May Britt er merkevareansvarlig i Kraftriket, jobber på Hamar i Innlandet, og har vært i strømbransjen i 14 år. Kraftriket ble etablert i 2017, og ble dannet av Valdres Energi og Ringerikskraft. I dag har Kraftriket ni lokalkontorer fra Telemark i Sør, Sogn i Vest og Orkland i Midt-Norge.
– Nå har vi totalt 80 000 strømkunder, forteller May Britt.
FULL OVERSIKT: Med Kraftriket-appen ønsker strømleverandøren at kunden skal ha full kontroll over forbruket sitt.
Hovedproduktet er strøm, men de selger også varmepumper og elbilladere. For May Britt har jobben endret seg ganske mye det siste halvannet året.
– Strøm har gått fra å ha lav interesse til å få skikkelig høy interesse, i form av leserinnlegg, nyhetssaker, debatter og engasjerte kunder, sier hun.
Dette merker de ansatte i Kraftriket både på antall kundehenvendelser og økt bruk av appen.
– De dagene det er høye priser og store medieoppslag går alle inn og sjekker appen. Vi har mange kunder som er innom appen hver eneste dag, og appen brukes til alle døgnets tider, forteller May Britt.
Viser strømbruket i sanntid
Kraftriket-appen ble lansert i februar 2021. Kari Gillund som er digital markedsansvarlig i Kraftriket var med i prosessen.
– Siden den gang har appen blitt forbedret med flere nye funksjoner. Kraftriket-appen er selvfølgelig gratis for alle våre kunder, forteller Kari, som holder til i Østerdalen.
En populær tjeneste i appen er Smartlading.
– Appen overvåker strømprisene og lader automatisk når strømprisen er lav, sier May Britt.
FLERE HENVENDELSER: På sine 14 år i strømbransjen, har May Britt Andersen aldri opplevd at interessen for strøm er så høy som nå.
Takket være Kraftriket-appen har vi fått mer bevissthet rundt forbruk og strømpris. Det har gitt oss en lavere strømregning enn vi normalt ville hatt.
-Kraftriket kunde
Appen overvåker strømprisene og lader automatisk når strømprisen er lav.
– Dette har størst effekt når du gjør det over tid. Det er alle de små tingene vi gjør i hverdagen som betyr noe, sier hun.
I appen finnes også en tjeneste som heter LIVE. Med LIVE kan du se hva strømforbruket ditt er i sanntid og du får varsling dersom strømforbruket ditt er høyt.
– Alle har blitt mer bevisste nå på grunn av høyere priser. Du skrur kanskje ned termostaten en grad, og tenker på når du skal lade elbilen din. – En person kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Hvis hver og en av oss blir bedre kjent med vårt eget forbruk, vil det gagne både totalt energibruk, men også individuelt for hver av oss, sier Kari.
En kollega av meg har Kraftriket, og den appen er den beste jeg har sett av app fra en strømleverandør.
-Ny kunde som bestilte strøm hos Kraftriket til bolig og hytte hovedsakelig på grunn av appen.
Et skifte i bransjen
Kraftriket ser at appen gjør kundene enda mer bevisste.
– De av våre kunder som har tatt i bruk appen har redusert forbruket mer enn de som ikke bruker appen. Appen kan gjøre deg mer bevisst, og dette kan igjen gjøre at du reduserer forbruket og får lavere strømregning, sier Kari.
Det merkes at bransjen er i et skifte.
– Det skjer en fornyelse nå, og bransjen blir mer og mer teknologisk og digital, sier May Britt.
Kundene stiller stadig høyere krav, og Kraftriket jobber kontinuerlig med å utvikle smarte løsninger.
– Det er viktig å bli flinkere og mer bevisst og å redusere forbruket. Det er noe vi har fokus på ved alle våre lokalkontorer. Vi må ta det på alvor og vi må ha produkter som gjør det mulig å velge mer fornuftig, sier May Britt.
Lokal og fysisk tilstedeværelse
Like nødvendig som det å være digital, er det å være nær kunden.
– Det er viktig for oss å være tilstede lokalt. Du skal kunne komme inn på kontoret og møte en lokalt ansatt, sier Kari.
– Vi har kunder som har prøvd andre strømselskaper, men kommer tilbake til oss fordi de ser verdien av å ha en lokal strømleverandør, forteller Kari.
Kundegruppen strekker seg fra ung til gammel
– Vi er nær kunden, og vil være personlige på den måten at de kan komme inn på kontoret og få god hjelp. Det er viktig å tilby det i den digitale verdenen vi lever i, sier May Britt.
De er også opptatt av at den lokale tilstedeværelsen skal gi fordeler for lokalmiljøet.
– Kraftriket bidrar med lokale arbeidsplasser, og vi støtter lokale idrettslag, foreninger og arrangement, avslutter Kari.