Det er mange kunder som ringer oss med spørsmål om strømavtalen og strømfakturaen sin om dagen. På grunn av en høy pris på Variabelstrøm og en lav gjennomsnittlig spotpris i oktober, har mange kunder fått en høyere strømregning enn forventet.
Hvorfor er fakturaen for oktober så høy?
For strømavtalen Variabelstrøm gjør vi sikringer (handler strømmen) i forkant av måneden – med mål om å kunne tilby en god pris, og gjerne lik pris gjennom hele måneden. I september var prisene skyhøye, ergo sikret vi oktober på disse prisene. I oktober fikk vi derimot et stort fall i spotprisen som gjorde at differansen mellom Variabelstrøm og spotprisen blir svært merkbar. I strømmarkedet vi har om dagen, kunne dette like gjerne slått ut andre veien – slik som var tilfellet for august; da var Variabelstrøm godt under spotpris.
Strømstøtten hensyntar ikke type strømavtale
Det er spotprisen i prisområdet du tilhører som legges til grunn for utregning av strømstøtten – uavhengig av hvilken strømavtale du har. Når spotprisen ble adskillig lavere enn Variabelstrøm i oktober, gjenspeiler strømstøtten dette og det slår dessverre svært feil ut for kunder med denne Variabelstrøm.
Det er RME som står for beregningen av strømstøtten og det er nettselskapene som er satt til å administrere ordningen. Klikk her for å lese mer om hvordan strømstøtten fungerer.
Større forutsigbarhet med Variabelstrøm
- Spotprisavtaler følger markedssvingningene time for time, og endrer pris 24 ganger i døgnet. Det kan til tider være store forskjeller i de ulike timene, og man kan spare mye på å bruke strømmen når den er rimeligst.
- Variabelstrøm gir en lik pris gjennom hele døgnet, og du trenger ikke ta hensyn til hvilke tidspunkt det «lønner seg» å bruke strøm. Prisen på Variabelstrøm kunne frem til 1. november endres med 14 dagers varsel, og etter 1. november har varslingsfristen økt til 30 dager.
En annen fordel med Variabelstrøm er at du får varsel om endring av pris i god tid, nå 30 dager, før selve endringen trer i kraft, og du kan når som helst endre til en annen strømavtale. Prisen er forutsigbar da den er lik over lengre periode og du unngår svingene som kan oppstå i spotprismarkedet. Vi varsler alle prisjusteringer direkte til kunde på e-post, sms eller brev.
Hva kan jeg gjøre med min faktura?
Vi har stor forståelse for at det kan være utfordrende å betale fakturaen. Som kunde i Kraftriket har du mulighet til å få betalingsutsettelse eller å dele opp fakturaen. Dette kan du ordne selv ved å logge inn på Min side.
Sjekk om du har riktig strømavtale
Vi anbefaler deg å sjekke strømavtalen din med jevne mellomrom for å være sikker på at du har den strømavtalen som passer best for deg. Ta gjerne kontakt med oss for gode råd om hvilken strømavtale som passer best til dine behov. Du kan selv enkelt bytte til en annen strømavtale i Kraftriket-appen, på Min Side eller ved å bestille på våre nettsider.